Synes du, det er svært at finde ud af, hvad dine ydelser skal koste?
Så er du bestemt ikke alene!
Det er et emne, jeg snakker med mine kunder om hver evig eneste dag.
Det er som om, alle har en mening om vores priser:
– Vi selv (både vores hoveder og vores maver har en mening – og de er som oftest ret forskellige fra hinanden)
– Vores omgivelser, venner og familie (både dem der er selvstændige, og dem der ikke er)
– Vores kunder (både potentielle kunder og nuværende kunder)
– Vores konkolleger (og det gælder både dem, der tager mere end os for deres ydelser, og dem der tager mindre).
Og de meninger tager afsæt i alskens rationelt og ikke så rationelt ‘skrammel’ som opvækst, pengehistorier, selvværd, erfaring, misundelse, vanetænkning, frygt, jantelov, normer, forventninger osv. osv.
Så hvor skal dine priser ligge?
Hvornår skal de hæves?
Og hvordan gør du det på en måde, der føles godt for dig, og som ikke skræmmer klienterne væk?
At arbejde med sine priser kan føles som at svømme i et hajfyldt farvand mellem Skylla og Charybdis, så i dette blogindlæg og de næste to vil jeg give dig lidt førstehjælp til at finde ud af, om det er på tide, at du begynder at tage noget mere (eller måske noget mindre!) for dine ydelser.
Og lad os så gå ombord i de 5 tegn på, at det er ved at
være tid til at hæve dine priser:
1. Det føles bare som det rigtige tidspunkt
Hvis du lægger alle frygttankerne (om hvorvidt klienterne vil betale dine nye priser, om du nu er god nok til at hæve dem, om du kan tillade dig det, og hvad hele verden mon vil tænke om det) til side et øjeblik, hvordan føles ideen om at hæve dine priser så?
Føles det en smule skræmmende, men faktisk helt rigtigt? Mærker du små champagnebobler i maven ved tanken?
Fedt, så er tiden sikkert inde!
2. Du begynder at mærke en lille smule modstand mod dine kunder
Kan du mærke en lille knude i maven, når en ny bookning tikker ind? Giver du ikke helt dit bedste i hver eneste session? Bliver du lidt småirriteret over klienternes spørgsmål og krav? Synes du, du får for lidt for din ihærdige indsats?
Så vil jeg anbefale dig at hæve dine priser, indtil følelsen af modstand forsvinder, og du igen mærker drivet til at give dine klienter dit allerbedste hver eneste dag. Hæv dine priser til din indtjening når et niveau, hvor du mærker, at din gejst vender tilbage, og din motivation atter blomstrer.
3. Dine klienter kommenterer dine lave priser
Sker det oftere og oftere, at dine klienter undrer sig over dine lave priser? Begynder du at modtage små, uventede gaver fra nogle af dem? Mærker du et mismatch imellem din indre modstand mod at tage mere for dine ydelser og klienternes åbenlyse vilje til at betale (meget) mere for din hjælp?
Uha uha, det er skriften på væggen: Du skal vist have hævet dine priser meget snart!
4. Du har en fyldt praksis og er på nippet til at få en venteliste
Er du ved at have temmelig travlt? Kæmper du med at finde tid til alle de klienter, der henvender sig? Begynder du at skulle give tider temmelig langt ude i fremtiden? Lurer en følelse af udmattelse og stress lige om hjørnet?
Så lugter det lidt af, at du med fordel kan hæve dine priser, så du tjener det samme som du gør nu – eller mere – på at arbejde færre timer. Det kan også være, at tiden er ved at være inde til at gå fra udelukkende at arbejde 1:1 til at tilføje nogle 1:flere ydelser i form af gruppeforløb, kurser eller workshops eller en 1:mange ydelse som f.eks. et onlineprodukt.
5. Du får masser af positiv feedback fra kunderne
Begynder du at få flere og flere fantastiske referencer fra glade, tilfredse og taknemmelige klienter, som er ovenud lykkelige for den kæmpe forskel, du har gjort i deres liv?
Så tyder det på, at du er ved at være så dygtig en ekspert på dit felt, at du kunne overveje, om dine priser burde få et nøk opad. Just because you’re worth it.
Og er der en gruppe klienter dit hjerte bløder for, og som bare ikke kan betale fuld pris, kan du overveje at reservere et par ugentlige sessioner til særpris til dem.
Mærker du et eller flere af de 5 tegn?
Hvad siger det dig – er det nu dine priser skal have et nøk opad?
Måske tænker du, at dine priser skal hæves. Men du ved bare ikke, hvilket prisleje de skal ligge på – hvad der er det rette niveau?
Og hvordan hæver man i det hele taget sine priser på en måde, som ikke skræmmer nuværende klienter væk?
Det tager vi fat på i de kommende blogindlæg i overmorgen og på mandag – så stay tuned for mere hjælp til din prissætning!
Kærligst,
Majken.
Vil du med på BoostDinBusiness’ nyhedsbrev og modtage inspiration, motivationsboosts og regulære redskaber, som hjælper dig med at få succes med din virksomhed, kan du tilmelde dig HER.
Seneste kommentarer