Hej, mit navn er _________, og jeg er / har firmaet ________. Jeg hjælper ________ med at _________, så de _________.
Må jeg høre?
1-2-3 GO!
Årh, njah, men hov, øh, vent lige….
Hvorfor er det så hulens svært at besvare det klassiske spørgsmål: “Nå, hvad laver du så?”
Hvorfor bliver det en utydelig historie om, at man engang tog en coach-/massør/terapeut/_______ -uddannelse hos det og det institut, og at man nu så småt er ved at starte op som selvstændig, fordi det kunne være rart at være sin egen chef og at man gerne selv vil kunne bestemme og ____________ (bla bla bla).
Det gør det, fordi det umiddelbart meget simple svar på, hvad man laver, bare er indpakningen om en større og meget mere kompleks pakke, som de færreste selvstændige har styr på.
Pakken rummer 3 ting, du skal vide, for at du kan besvare sidemandens spørgsmål ved julefrokosten på en måde, som ikke får ham til at opgive og vende sig om mod sidemakkeren til højre i stedet for.
Nemlig:
#1: Hvem er mine idealklienter – heeeelt konkret?
#2: Hvad har de et erkendt behov for, som jeg kan byde ind på markedet med hjælp til?
#3: Hvad opnår de ved at vælge mig som deres udbyder?
#1
Kan dine potentielle klienter selv se, at du er den udbyder, der er det allerbedste match til deres behov?
Hvis ikke du kan beskrive det, du laver, så dine idealklienter ikke er i tvivl om, at du er den rette udbyder for dem, så kan de ikke vælge dig.
Du skal kunne fortælle, hvad du laver, på en måde, så den du taler med kan se en person for sit indre blik, som virkeligt kunne bruge din hjælp – enten sig selv eller en anden.
Så, oplever du ofte, når du fortæller hvad du laver, at andre siger:
“Eeeej, det er LIGE hvad jeg/ min veninde/ min onkel/ min nabo/ min kollega/ min ______har brug for!”
SÅ er du på rette vej!
Er reaktionen snarere lidt nervøst kiggen rundt og et svar a la:
“Hvor dejligt for dig!” (den høflige) eller “Og hvad kan man bruge det til??” (den ærlige)?
Så er der et stykke arbejde forude.
#2
Har dine idealklienter et erkendt behov, et behov de selv mærker og efterlyser hjælp til at få dækket?
Det er ikke nok, at DU synes, de burde gøre noget ved det behov, som du – som eksperten på dit felt – så tydeligt kan se, at de har.
Har de ikke selv erkendt det, leder de ikke efter en løsning på det. Og så kan de ikke se, at du er det perfekte match til at dække det behov.
Og lige meget hvad, der er dit fag, så ER din opgave problemløsning.
Ja, jeg ved godt, at det er klientens eget ansvar, og at du blot er fødselshjælper osv. osv. Men tro mig, i dine klienters verden er du en problemløser. De kommer til dig for at få løst et problem. Punktum.
Så går du ud på markedet og vil hjælpe din klient med noget, hun endnu ikke selv ved, hun har brug for, kan hun ikke ‘høre’ dit budskab – og så vælger hun dig ikke.
Aner hun ikke, at:
- hun har et ulykkeligt indre barn
- hun ikke udlever sit største potentiale
- hendes dårlige selvværd bremser hendes karrieremuligheder
- hun har et stagneret kropsflow
- hun er en dårlig chef
- hendes perfektionisme forhindrer hende i at finde en mand
- hun kører sin dårlige opvækst videre i sin egen familie
- hun er tæt på at gå ned med stress
- hendes livsstil snart vil give hende diabetes
- hun ____________ (udfyld din idealkundes behov)
– så søger hun ikke efter en løsning på det!
#3
Hvad får din idealklient ud af at få din hjælp? Hvad er udkommet for hende?
At hun vælger at komme hos dig 3 gange á 60 minutter til 750 kr. i timen – det er ikke udkommet. Det er produktet.
Og at din terapi hjælper hende med hendes problemer med teenagedatteren er heller ikke udkommet. Det er funktionen.
Udbyttet – gevinsten – ved at komme hos dig i 3 gange 60 minutter til 750 kr. i timen for at tale om sine problemer med teenagedatteren er, at hun får færre opslidende skænderier, færre misligholdte aftaler, mindre mistro, færre løgne, mere glæde og grin, bedre stemning for de andre personer i familien osv. osv.
Når du ved, hvem din idealkunde er, hvad hun har brug for fra dig, og hvad hun får ud af at vælge dig som sin udbyder, SÅ KAN DU KOMMUNIKERE DET BUDSKAB UD TIL HENDE!
Så hun kan mærke det, så hun føler sig set, hørt og forstået, og så HUN vælger DIG – uden at du skal ud at jagte hende.
SÅ kan du med styrke og stolthed i stemmen sige til din sidemand ved det næste bryllup/netværksmøde/mød-din-nabo-arrangement, at:
Jeg hedder Hanne Mortensen og jeg er skilsmissecoach. Jeg hjælper kvinder, som har været igennem en svær skilsmisse eller er blevet forladt af deres mand, med at komme ud af følelsen af fortabthed, finde fodfæste og selvværd igen, så de kan komme videre i livet på en meningsfyldt måde.
Eller:
Jeg hedder Susanne Hald, og jeg har firmaet “Leder uden stress”. Jeg hjælper stressramte ledere, som ønsker at vende tilbage til deres lederjob uden at frygte at blive sygemeldte igen. Jeg hjælper dem med at passe bedre på sig selv og løse de mange opgaver som leder på en ny, ikke-stressende måde.”
Eller fyld selv ind:
Hej, mit navn er _________, og jeg er / har firmaet ________. Jeg hjælper ________ med at __________ så de__________.
Må jeg så høre?
1-2-3 GO!
Det her arbejde er ingen lille ting.Det er et u-u-n-d-v-æ-r-l-i-g-t stykke arbejde.
Alligevel er det noget, de fleste selvstændige overser! Stort set alle, der henvender sig til mig, mangler at gøre dette stykke arbejde – både dem, der har været selvstændige i 10 mdr. og dem, der har været det i 10 år!
Og det spænder ben for deres succes år for år for år.
For har du fået støbt et stærkt fundament, kan du bygge den smukkeste business ovenpå. Har du et vakkelvornt fundament, vil alt det, du forsøget at bygge ovenpå, vælte før eller siden. INTET forandrer sig, før du får dit fundament på plads.
Det er derfor en proces, vi går meget i dybden med på Mentorforløbet Succes Systemet, der starter d. 3. februar igen – som det allerførste. De første moduler handler om at finde ind til det, du byder ind på markedet med, hvem der har brug for det, hvad de efterspørger fra dig, og hvordan du kan sammensætte dine ydelser, så du dækker det behov – så du samtidig skaber det arbejdsliv, du ønsker, Hvordan du kommunikerer dit budskab ud på skrift, på lyd, på video, online og offline, så det rammer dine idealklienter spot on.
Først derefter kan du gå synligt ud på alverdens platforme, online og offline, og forvente at klienterne mærker, at du er det rette valg for dem, og at du og din ydelse matcher dem og deres behov.
Gør du det før, du har styr på kernen i din business, spilder du din tid og dine penge – og ender i frustration over dit manglende kundeflow.
Derfor skal du ikke blot vide, hvad du skal gøre. Du skal også vide hvornår, du skal gøre det, hvorfor du skal gøre det og ikke mindst hvordan. Og det lærer du skridt for skridt på Mentorforløbet, så du efter 5 måneder GØR det – og får det liv som selvstændig, som er lige DIG!
Lad mig få tjekket det forløb ud, så jeg kan lære det, jeg har brug for, på den rigtige måde, i den rigtige rækkefølge – med kundeflow til følge >>>
Kærligst,
Majken.
Seneste kommentarer