Det var begyndelsen af det herrens år 2011.

 

Jeg var ved at lægge an til at blive selvstændig. Jeg var uddannet antropolog, havde arbejdet 7 år som konsulent i både det offentlige og det private erhvervsliv. Jeg havde taget alverdens kurser og uddannelser i de emner, som jeg brændte for at blive selvstændig indenfor. Jeg havde læst et hav af fagbøger, bøger om personlig udvikling, bøger om at blive selvstændig. Jeg var blevet færdig med en 2-årig coachuddannelse, der virkeligt havde givet indsigt, kompetencer og redskaber til mig som kommende selvstændig coach.

Jeg havde altså viden, erfaring og lyst til at blive selvstændig. Alt var på plads, så jeg sprang bare lige ud i det. Slog det store brød op, lavede masser af reklame for mig selv og tjente styrtende med penge!

 

Oh no. I did not.

 

For jeg vidste jo ikke HELT nok. Man kunne vel ikke kalde mig rigtig professionel bare pga. en universitetsuddannelse, utallige kurser og 7 års erhvervserfaring?

Jeg skulle nok lige tage et kursus eller en uddannelse mere.

Jeg skulle også liiige øve mig i at være coach, ved at coache et hav af mennesker gratis eller dirtcheap. Lige gyldigt hvor meget de måtte undre sig og presse på, for at betale. Lige gyldigt hvor mange blomster, chokolader og lignende, de begyndte at troppe op med ”for de fik jo så meget ud af coachingen”, så tog jeg intet eller forsvindende lidt for det.

 

For jeg var jo helt ”ny” som selvstændig.

Jeg ”øvede” mig jo stadigvæk.

Jeg var jo bare ”ved at lære” det.

Andre vidste jo meget mere end mig, havde mere erfaring og dermed mere berettigelse på markedet.

osv.

osv.

 

Kender du den sang? Er det måske endda din yndlingssang?

Hvad handlede al den forberedelse om, alle de svinkeærinder, al den dansen om den varme grød?

Det handlede om 3 ting, der ofte står imellem selvstændige behandlere og den succes, vi gerne vil have med vores firmaer, nemlig:

 

1. Frygt
2. Selvoptagethed
3. Begrænsende overbevisninger

FRYGT

Der var (mindst) tre slags frygt, der stod mellem mig og min succes som selvstændig:

– Frygt for afvisning (Tænk hvis folk ikke køber det, jeg tilbyder, hvad hvis de ikke kan bruge det til noget?)

– Frygt for at begå fejl (Folk synes måske min idé er latterlig, tænk hvis jeg bliver til grin)

– Frygt for arbejdet i det (Hele projektet virker stort og uoverskueligt)

 

Holder du også dig selv og dit firma helt eller delvist tilbage pga. frygt, så vid dette:

Afvisninger er part of the game. Huj, når nogen vælger dig fra, for det betyder, at du rent faktisk har skilt dig ud fra mængden og valgt en niche – og sælg så udelukkende til den. Tilbyd de ydelser, som lige netop din målgruppe har brug for og juster prisen så den passer til værdien af dine ydelser.

Begår du en fejl, så op på hesten igen. Du kommer til at dumme dig. Stensikkert. Masser af gange. Det er ikke permanent og du dør ikke af det. Vær et menneske, indrøm dine fejl, gør det bedre næste gang og kom så videre. Mennesker med succes taler ikke om fejl og fiaskoer, men om trædesten. Og husk: Ikke at prøve er stensikkert lig med 0 resultater.

Hvis arbejdsmængden virker uoverskuelig, så nedton den. Hvis tingene virker svære, så gør dem lidt nemmere for dig selv. Forhold dig til en ting ad gangen. Hvis projektet kræver energi og arbejdsindsats, så – ja, så har du ret! Men nyd livet undervejs og uddeleger alt det, du ikke har det særlig sjovt med, ikke er god til og ikke tjener ordentlige penge på.

 

SELVOPTAGETHED

Jeg syntes – for nu bare at være helt ærlig – at sælgere var nogle svin, der bare ville prakke andre deres unødvendige gejl på. Og – surprise – vægrede mig derfor ved at sælge mine ydelser eller produkter til andre end dem, der selv fandt min (usynlige) forretning og i så fald da højst til en hund eller to i timen!

 

Lyder det en smule bekendt?

I så fald er tiden inde til at flytte dit fokus fra DIG til KUNDEN.

Hvis du er bekymret eller usikker over at sælge din ydelse, er det fordi du har fokus på dig selv og din egen usikkerhed i stedet for på, at servicere andre mennesker. Tænk ikke på dig, dit image og hvad folk tænker om dig. Spred dine resultater i stedet!

Fokuserer du på dine kunders/klienters behov og den specifikke ydelse, du kan tilbyde, så bliver salg sjovt. Du er ikke ved at tage folks penge, men ved at give dem en mulighed for, at få deres problem løst eller deres behov opfyldt. (Ville du også have det dårligt over at tilbyde din superpenicillin til en person med lungebetændelse? Nej, vel?)

Kernen i at sælge uden dårlig samvittighed er at sælge til dem, der efterspørger det, du tilbyder!

 

BEGRÆNSENDE OVERBEVISNINGER

”Jeg er ikke klar”, ”andre ved mere om emnet end mig”, ”det går galt” osv. osv.

De fleste af os vælter rundt i fuldfede overbevisninger, som grise i mudderet.

Men alle de uendeligt mange undskyldninger vi har, for ikke at handle på vores drømme, er tit løgne vi fortæller os selv, for ikke at gøre det der skal til, for at få tingene til at ske!

Oftest betyder ”jeg TØR ikke” i virkeligheden ”jeg VIL ikke”. Jeg vil ikke risikere noget, jeg orker ikke lige, jeg sidder jo lige så lunt og trygt her midt i min komfortzone.

Men som selvstændig er 90 % af det, du gør, ting du ikke har gjort før, dvs. gul zone. Så kommer du ingen vegne i din virksomhed, er det højst sandsynligt fordi du tager for få risici.

 

Så kom i gang, det er i handlingen forvandlingen ligger.

 

Tur det

Gør det

NU!

 

Jeg hepper på dig! <3

 

Majken Juhl Jensen

Antropolog, forfatter, coach

BoostDinBusiness

 

Psst!

Vil du have et lille motivationsboost til at hjælpe dig ud af frygten og  ind i gul zone? Så læs dette uddrag om frygt, tryghed og handlingens mod fra min bog COACH! Fra Drøm til Virkelighed: 8 trin til flere klienter, mere synlighed og en højere indtjening.

Uddraget er ganske GRATIS og du henter det lige HER.