Har du enten ikke været selvstændig ret længe, eller er du først ved at starte din praksis op, så er der en vis sandsynlighed for, at du tænker, at det er sådan her, du får klienter:
1) Klienten hører om dig
2) Klienten booker en gratis session
3) Klienten vælger at investere i en session (og en mere og en mere..)
Udfordringerne ved den strategi er desværre talrige. Lad mig tage dem én ad gangen:
1. Klienten hører om dig
Hvor og hvordan regner du med, at en potentiel klient hører om dig? Mange tænker, at har de en hjemmeside, så går klienterne derind, læser om dem, og booker en session. Eller de slår engang imellem et opslag op på Facebook og regner med, at det giver nogle kundehenvendelser.
Forudsætningen for, at den strategi virker, er, at de potentielle klienter, der støder på dit Facebook-opslag eller din hjemmeside, er helt klar på at vælge dig. Det eneste, de bare lige mangler er at støde på dig et sted. Men den forudsætning holder desværre ikke vand, for langt de fleste mennesker er slet ikke klar til at VÆLGE dig, første gang de støder på dit navn.
De har måske først brug for:
– at vide mere om dig
– at føle sig mere ‘klar’ til at arbejde med sig selv
– at erkende, at de overhovedet har brug for hjælp
– at gennemskue, at den hjælp de har brug for, er den du kan tilbyde
– at vende beslutningen med deres nærmeste
– at finde pengene til investeringen
– at turde bruge deres penge på at arbejde med sig selv
– at stole på, at din ydelse har en ordentlig effekt
– at tro på, at din ydelse ikke bare har effekt for alle andre, men også for lige netop dem
– at _________ (fortsæt selv listen af plausible overvejelser).
Man siger, at vi mennesker i gennemsnit har brug for at høre om noget 10-15 gange, før vi er klar til at træffe en beslutning om at investere i det.
Så der kan være meget langt fra, at en potentiel klient ser dit sporadiske Facebook-opslag eller falder over din hjemmeside, og til hun tager en beslutning om at vælge dig som sin udbyder.
Og ydermere skal du i disse tider med billioner af Facebookopslag og millioner af hjemmesider være ret heldig for, at en potentiel kunde overhovedet finder dig i første omgang.
Så det er virkeligt op ad bakke at satse på, at dine potentielle klienter derude ‘hører om dig’ på en eller anden mirakuløs vis.
2. Klienten booker en gratis session
Næste trin for din potentielle klient – at vælge at booke en ‘første session gratis’ eller en ‘gratis uforpligtende samtale’ hos dig – er også et meget større skridt at tage, end du måske forestiller dig.
Det vrimler efterhånden med gratis muligheder om alt mellem himmel og jord, så det at få noget gratis har fået meget mindre betydning end tidligere.
Så dine potentielle klienter er ikke umiddelbart interesserede i en gratis session – hverken et udefinerligt tilbud om at få første session gratis eller en uforpligtende samtale om, hvad du kan tilbyde i din biks, som hverken føles særligt tiltrækkende eller særligt uforpligtende.
3. Klienten vælger at investere i en session (og en mere og en mere..)
Lykkes det dig at få potentielle klienter til at booke en gratis-session, så vil du sandsynligvis opleve, at det er de færreste, der går videre til at booke en eller flere betalte sessioner hos dig efterfølgende.
Hvorfor?
Fordi en ‘gratis uforpligtende samtale om dine ydelser’ handler mere om dig, dit fag og dine metoder, end om klienten og hendes behov.
Og fordi en ‘første gang gratis’-session enten:
– tiltrækker gratister, der jagter alt det gratis, de kan få her i livet, og som aldrig vender tilbage med pengepungen i hånden
– giver klienten en oplevelse af, at hun nu har fået, hvad hun kom for, og ikke behøver komme igen
– eller åbner op for hele molevitten af indre kaos og skræmmer hende fra at påbegynde et længerevarende forløb.
Og vælger nogle af klienterne at betale for en session mere, så vil en hel del af dem stoppe samarbejdet efter dén session eller efter anden eller tredje session – fordi de ikke synes, de har behov for mere / har penge til mere /har tid til mere / synes det bliver for krævende / bliver bange for udviklingen /________ (indsæt selv flere grunde til, at dine klienter kun kommer ganske få gange, selvom du kan se, at de har behov for langt mere end det).
Og det sker, fordi du har lagt ansvaret for forløbet i hænderne på klienten, så hun fra gang til gang skal vælge, om hun vil fortsætte Jeres samarbejde – i stedet for, at du har sammensat et forløb, der dækker det behov, som du ved, at 90% af dine idealklienter typisk har.
Så denne tre-trins raket er desværre et levn fra svunden tid, en uddød dinosaur, som mange selvstændige imidlertid stadig sværger til som deres primære markedsføringsstrategi!
Skal vi sætte de 3 trin ind i en mere tidssvarende ramme, vil de komme til at se sådan her ud:
1) Klienten hører om dig via din lead-annonce på Facebook, hvori du deler din freebie (som er sat op én gang for alle og dagligt tiltrækker nye læsere), som gør, at hun kommer på dit nyhedsbrev, som gør, at hun hører fra dig løbende igennem en periode, så hun får kendskab til dig og får tillid til dine ydelser.
Enten blot via dine jævnlige nyhedsbreve eller via de oplæg/foredrag/webinars/videoer/mini-workshops, du måske løbende tilbyder dine læsere, hvori du gør opmærksom på dine ydelser og skaber bevidst kundeflow.
2) Klienten booker en gratis afklaringssession med en bestemt titel, et afgrænset formål, et indhold styret af dig, som dels giver hende reel, konstruktiv nu-og-her hjælp, og som samtidig gør det klart, at dette naturligt blot er kratten i overfladen i forhold til den reelle hjælp, hun har brug for. Og hvori du fortæller om den mulighed, du har for at hjælpe hende videre (hvis I er et match).
3) Klienten vælger at investere i et forløb hos dig – enten i et 1:1 eller et 1:flere format, enten online eller offline – eller i en kombination af de formater. Forløbet har du sammensat udfra din viden om din unikke niche og målgruppe og deres erkendte behov.
Klienten betaler forlods, så al betalingssnakken er fjernet fra ligningen på forhånd, og I kan gå i gang med den VIRKELIGT transformerende udvikling, som hun efterspørger.
Kan du se forskellen på de to tre-trins raketter?
Den første 3-trins raket er baseret på HÅB:
HÅB om, at en potentiel klient finder dig, på trods af at du ikke er struktureret og vedholdende synlig nogen steder.
HÅB om at klienten – i fald hun finder dig – vælger at booke en udefinerlig session, som hun ikke rigtigt ved, hvad hun skal bruge til – og på trods af, at hun ikke rigtigt kender dig endnu.
Og HÅB om, at hun efter sessionen vælger at booke endnu en enkeltstående session, og efter den vælger at booke endnu en session osv. osv. Indtil hun pludseligt afbestiller den næste session, og du aldrig hører fra hende igen – på trods af, at I ikke var i mål med den transformation, hun henvendte sig til dig for at opnå.
Den anden 3-trins raket er baseret på STRUKTUR:
En STRUKTUR, der bygger på et bevidst grundarbejde med at finde ind til kernen i din business, en viden om, hvad du er unikt god til, hvem du vil have som din idealklient, hvad det er, du vil byde ind på markedet med som din unikke niche – og hvordan du italesætter det, så det rammer din målgruppes behov spot on.
En STRUKTUR du har valgt og sat op, som løbende giver dig en liste af potentielle kunder, som hen ad vejen naturligt bliver til regulære kunder, fordi de lærer dig at kende, opbygger tillid til dig og føler sig tiltrukket af dine ydelser. Som naturligt vælger dig, i stedet for at du skal jagte dem i konkurrence med alle de andre udbydere på markedet.
En STRUKTUR der gør, at du ikke spilder din tid med at gøre tingene halvt, sporadisk og uden de store resultater. Men hvor du skaber en rød tråd i din business, hvor det ene naturligt fører det andet med sig på en måde, som aflaster dig og gør dig glad. Samtidigt med at du tiltrækker de idealklienter, som du er den bedste til at hjælpe, som har behov for dig – og som gerne vil betale det, det koster at opnå den forandring, de ønsker sig.
I det første scenarie overlader du ansvaret til klienten. Mens du i det andet scenarie er den, der professionelt tager hånd om din business, dit kundeflow og din indtjening – så du får den praksis og det (arbejds)liv, DU ønsker dig.
ALT det, du har behov for at vide, kunne og gøre, for at opnå det andet scenarie, får du med dig på mentorforløbet Succes Systemet..
Du får trin-for-trin opskriften på, hvordan du:
– Kommer igennem eventuelle blokeringer, der spænder ben for din succes
– Bliver HELT klar på din niche og din målgruppe
– Får styr på din unikke ydelse, som du kan brillere med og som adskiller dig fra dine konkurrenters ydelser
– Kommer ud med det rette budskab om, hvilken forskel du gør i dine kunders liv
– Får en kundetiltrækkende hjemmeside op at køre
– Lærer at skrive brugbare OG sælgende nyhedsbreve til din målgruppe
– Kommer på de sociale medier som et firma med et værdifudt budskab at dele og med salg for øje
– Begynder at dele din viden på en måde, så du behandler alle som dine kunder, inden de er det – hvilket gør, at de bliver det
– Lærer at sælge dine ydelser og produkter på en måde, som gør, at kunderne selv vælger dig, uden at du skal ‘jagte’ dem
– Begynder at tænke i “passiv indkomst”, dvs. måder hvorpå du kan indhente en løbende pengestrøm uden altid at være “på” – f.eks. når du er på ferie, har fri, eller er i gang med at servicere andre af dine kunder.
Jeg har skabt Mentorforløbet til dig, fordi:
Hvis ikke du er skarp på, hvad der gør dig fantastisk og unik, kan du ikke vælge en målgruppe, som du er den bedste til at hjælpe.
Har du ikke valgt en målgruppe, kan du ikke gå ud med den rette ydelse og skabe et tydeligt budskab, som tiltrækker kunderne.
Er du i tvivl om dit budskab, ved du heller ikke hvor og hvordan, du skal komme ud med det.
Det gør, at din markedsføring bliver utydelig, så du ikke oplever den effekt, det skaber blandt dine potentielle klienter, når du er synlig og sælgende.
Og det gør, at du tjener færre penge og har for mange bekymringer og for få klienter.
Og det betyder den sikre død for din drøm om egen blomstrende virksomhed.
Mange selvstændige har deltaget på adskillige kurser, men får ikke implementeret den viden, de har tilegnet sig. For det er måske ikke så svært at LÆRE, hvad du skal gøre for at få succes med din virksomhed, men det betyder ikke, at det er nemt at GØRE.
Efter kurset er slut. Derhjemme. På egen hånd. I morgen. Eller i næste uge. Når du lige får tid.
For det er aldrig let at skabe forandringer. Det kræver bevægelse fra tryghedszonen ud i gul zone. Og det kræver, at man ved, hvad man gør. Og ikke mindst, at man tror på, at det er det rigtige man gør.
Det kræver, at man tør give slip på gamle overbevisninger, tage nye beslutninger, vælge noget til og skære andet fra.
Så vil du i stedet lære både, hvad du skal gøre, OG få den viden implementeret i din business?
Vil du være med på et forløb, der helt konkret hjælper dig med at komme fra A til B, som ikke slipper dig, før du er dér, hvor du gerne vil være?
Et forløb, hvor jeg holder dig i hånden hele vejen. Ja, jeg lærer dig hvad du skal gøre, men endnu vigtigere: HJÆLPER DIG MED AT GØRE DET skridt for skridt?
Seneste kommentarer