To ting, der hænger sammen som ærtehalm for rigtig mange selvstændige, er indtjening og frygt.
Frygten handler om:
– at tage penge for sine ydelser
– ikke at tjene nok
– aldrig at komme til at få en ordentlig indtjening
– at tage mere for sine ydelser end kunderne måske vil betale
– ikke at være dygtig nok til at kunne tage højere priser
– at skræmme gamle og nye kunder væk, hvis man hæver sine priser
– ikke at kunne hjælpe dem, der ikke kan betale ens (højere) priser
– usikkerhed ved at tage mere for sine ydelser end ens faglige konkurrenter eller læremestre
– ikke at kunne leve op til de forventninger (man tror), der følger med højere priser
Det er ikke så sært, at det at prissætte sine ydelser er så
stor en udfordring for langt de fleste af os!
I sidste blogindlæg gennemgik jeg 5 sikre tegn på, at du skal til at hæve dine priser.
Men hvad skal dine ydelser så koste, og hvordan hæver du priserne på en måde, som du selv kan være i, og som ikke skubber klienterne væk?
– I dette blogindlæg skal vi se på, hvordan du kan finde den rette pris til dine ydelser, og også på hvad du IKKE skal gøre.
– I næste nyhedsbrev går vi videre med, hvordan du begynder at tage mere for dine ydelser på en måde, som du selv kan være i – UDEN at miste klienter på det.
Her er 6 ting at tage med i betragtning for at vælge den rette pris på dine ydelser:
1. LAD VÆRE MED at tage ansvar for dine kunders pengepung!
Du skal ikke bekymre dig om, om din målgruppe ‘har pengene’ til at betale for dine ydelser. For det at have råd til noget er så uendeligt relativt.
Vi kan opleve ikke at have råd til det ene, for så at bruge de samme penge på noget andet. Vi kan bruge penge på ‘nødvendige’ ting, som vi slet ikke stiller spørgsmålstegn ved – som f.eks. bil, sommerferie, smartphone og cigaretter, mens andre ting virker overflødige og ekstravagante. Jeg har haft kunder, der har levet på en STEN for at udvikle deres business, og oplevet andre som har brugt 150.000 kr. på forskellige uddannelser, men som ikke følte, de havde råd til at bruge 10.000 kr. på at skabe den virksomhed, de drømte om.
De første år som selvstændig gav jeg rabat til kunder, som var oprigtigt kede af ikke at kunne betale fuld pris for mine ydelser, men som så tog på skiferie, byggede køkken om eller påbegyndte (endnu) en overbygning på deres uddannelse, mens de gik hos mig.
Det var ikke fordi, de ville snyde mig, men hjælpen til udviklingen af deres business føltes blot nice to have (ekstravagant/egoistisk), mens de andre ting var need to have (nødvendigt/kom familien til gode) i deres verden. Lad mig bare sige, at de erfaringer satte en solid stopper for mine mercy-ydelser!
Mange siger, ‘jeg har ikke råd’ (og mener det!) i stedet for at sige, ‘jeg tror ikke på værdien af din ydelse’. For hvis de virkeligt, virkeligt gjorde det, hvis din ydelse var uundværlig for dem, hvis ikke de tvivlede et sekund på, at du ville kunne skabe den forandring i deres liv, som de længes så meget efter, så FANDT de pengene – på samme måde som man finder pengene til at få hevet sin visdomstand ud, fordi alternativet er værre.
Så i stedet for at tage ingenting eller nærmest ingenting for dine ydelser, så gør dem så tiltrækkende for din målgruppe, at de VÆLGER at finde pengene til dem, fordi alternativet ikke er til at holde ud!
2. LAD VÆRE MED at sælge din tid for penge!
Du skal ikke kun fokusere på at sælge enkeltstående en-times 1:1 sessioner. For det fører dig ud i et farvand med farlige rev, hvor dine klienter sammenligner din ‘høje’ timeløn med deres egen ‘lave’, selvom det er som at sammenligne jordbær og jordegern. Begge begynder med jord-, men det er også det eneste, de har tilfælles.
Sælg i stedet din værdi, der ligger i den transformation, du kan være katalysator for at skabe i dine klienters liv. Ved at sælge pakkeydelser som:
1) gør dine ydelser super tiltrækkende for kunderne
2) gør den største forskel for dine kunder
3) giver dig det arbejdsliv, du ønsker dig
(Hey, du ved godt, du er din egen chef, ikke? Det er dig, der vælger, hvordan DIT arbejdsliv skal se ud!)
3. LAD VÆRE MED at sammenligne dine priser med dine konkollegers!
Du kan ikke blot kopiere dine fagkollegers priser. Her er du igen ude i jordbær og jordegern, for selv om I tilsyneladende udbyder ‘det samme’, så vil Jeres priser afhænge af hver Jeres:
– mindset omkring penge, indtjening og hvilket prisniveau I hver især kan ‘eje‘
– personlighed, uddannelser, erfaringer og kompetencer
– tilgang til Jeres ydelser, hvordan I arbejder med klienterne, hvad Jeres ydelser rummer
– viden om og mod på markedsføring, kommunikation, synlighed og salg.
Så undgå at lade dig friste til at kopiere de andres valg!
4. TAG den pris for dine ydelser, som giver dig motivation og drivkraft til at gøre dit allerbedste!
Hvad enten du har få eller mange klienter, kan du sandsynligvis mærke, når dine priser ligger på et for lavt niveau, fordi du mister motivationen til at give dig selv fuldt og helt til hver eneste klient, når du ved at gevinsten ved dit arbejde er forsvindende lille.
Omvendt er det en nydelse at gøre dit allerbedste, når du får en løn, der matcher din indsats!
Jeg bruger jævnligt en hel del mere tid på mine samtaler, end kunderne har betalt for, giver en ekstra session til mine mentorforløbsdeltagere, bruger noget mere tid på mine kurser end lovet osv., fordi jeg føler mig værdsat og ordentligt betalt. Vægten står på midten, der er balance i tingene, og det giver mig overskud.
5. TAG en lav pris i starten!
Er du spritny, vil jeg anbefale dig at prioritere erfaring over indtjening. Hav øveklienter og sælg en begynderpakke, som er en no-brainer for dine kunder at investere i, fordi værdien er åbenlys høj og prisen åbenlys lav.
For som helt ny har du endnu intet navn, intet brand, ingen udtalelser fra glade kunder, ingen dedikerede følgere på nyhedsbrev, blog og sociale medier, ingen viden om hvordan du tiltrækker kunderne, markedsfører dig, får det rette budskab ud, skaber salg osv.
Og let’s face it, måske har du heller ikke helt overblik over, hvordan du hjælper dine kernekunder allerbedst – eller hvem de overhovedet er.
Øvelse gør mester, og måden at lære på er at arbejde med klienterne, bruge dine evner i praksis, opleve hvad der virker, få kundernes feedback osv. Så start med at tage en pris du kan leve op til og være i de første måneder, indtil du begynder at få greb om, hvad det VIRKELIGT vil sige at være selvstændig.
6. TAG så en højere pris, når du er klar!
Efterhånden som du får mere og mere erfaring og selvtillid, begynder du at hæve dine priser og tage det for dine ydelser, som modsvarer din evne til at skabe transformation for dine kunder. Den evne vil udvikle sig løbende, du bliver dygtigere og dygtigere, og mere og mere kendt for din ekspertise. Det gør dig mere eftertragtet og travl, og det gør det muligt – og nødvendigt – for dig at hæve dine priser yderligere.
Og det giver dig friheden til at fokusere på at arbejde med de kunder, som du er det allerbedste match til.
Og nu til dig:
Oplever du udfordringer med at finde de rette priser?
Lad mig høre:
Hvilke kriterier har du sat dine priser efter – indtil nu?
Er der noget, du kan lære af DO-listen?
Og er der noget fra DON’T-listen, du skal holde op med at gøre?
Knus,
Majken.
Vil du med på BoostDinBusiness’ nyhedsbrev og modtage inspiration, motivationsboosts og regulære redskaber, som hjælper dig med at få succes med din virksomhed, kan du tilmelde dig HER.
Seneste kommentarer