Har du været nede med stress en eller flere gange, er du mæt af dit arbejde – eller måske bare træt af at være ansat?
Har du taget en coachuddannelse, en terapeutuddannelse, en uddannelse til alternativ behandler eller lign?
Og er tiden inde til at udleve din drøm om at blive selvstændig med egen klinik?
Så står du måske et sted lige nu, hvor du mærker sommerfuglene baske i maven og ideerne boble op som i en nyåbnet champagne.
Eller også er du måske nået derhen, hvor sommerfuglene og boblerne er afløst af en følelse af tvivl, overvældelse og mismod.
Det er ganske almindeligt at være fuld af energi og tillid til processen i starten og så miste gejsten lidt hen ad vejen igen, når man finder ud af, HVOR meget man skal gøre, kunne og vide som solo-selvstændig, og hvor udfordrende det faktisk er at opbygge et kundeflow.
Så lad os sammen se på, hvad det egentligt kræver at starte som selvstændig coach, terapeut, rådgiver eller behandler. Hvad du KAN gøre, hvad du SKAL gøre, og hvad du helt kan undlade at forholde dig til for nu.
Det er sådan set umiddelbart nemt at blive selvstændig – det er blot at gå i gang!
Du kan gå ind på virk.dk og oprette et CVR-nummer lige nu.
Du kan leje dig ind i et kliniklokale og være i gang i morgen.
Hvis du da ikke blot vil køre samtaler over Zoom, Teams, Skype eller lign. Så kan du være i gang i dag.
Du kan endda starte uden at have en hjemmeside, men blot oprette en profil på Facebook eller Instagram.
Så det er MEGET nemt at starte op.
Men fordi det er blevet så nemt at starte selvstændig virksomhed som terapeut, coach, rådgiver eller behandler, og fordi mange mennesker er trætte af hamsterhjulet med en alt for tætpakket kalender og et job, de ikke (længere) brænder for, så er der mange, der siger jobbet op og kaster sig ud i det spændende, men usikre liv som selvstændig.
Der er mange, som i RIGTIG mange, der uddanner sig til coach eller terapeut eller behandler. Hundredevis hvert eneste år. Og mange af dem springer ud i livet som selvstændig.
Når der er så mange om buddet, så betyder det, at du måske nok nemt og hurtigt kan komme i gang som selvstændig, men at det kan være endog meget svært at få succes med det.
Nogle får bragende succes med det samme, måske fordi de af natur elsker at sælge og være synlige, måske fordi de har en god pose penge med sig at tilkøbe en masse hjælp for, eller måske fordi de allerede er kendt indenfor den branche, de slår sig op som selvstændige indenfor.
Men for langt, langt de fleste er det absolut intet quick fix at starte egen virksomhed. Tværtimod kræver det mod, styrke, tillid, vedholdenhed, knofedt, udholdenhed og evnen til at rejse sig op igen og igen, når man bliver slået ned.
Der er da også mange nystartede selvstændige, som ender med at lukke biksen ned igen indenfor føje måneder eller år, eller som måske nok er selvstændige på 10. år, men stadig med et lønmodtagerjob der giver brødindtægten, uden hvilken de måtte lukke forretningen.
Og mange lukker med den overbevisning, at de ‘nok ikke var dygtige nok til X’, at det ‘nok ikke er muligt at leve af at være selvstændig Y’, eller fordi de tænker, at ‘her hvor jeg bor, der vælger folk bare ikke at gå til Z’.
Men samtidig er der andre, der ikke bare overlever, men har en blomstrende praksis med samme uddannelsesbaggrund, samme ydelser, det samme sted i landet.
Så hvori består forskellen?
Forskellen er, at den ene lærer og gør det, der skal til, for at få succes som selvstændig. Mens den anden ikke for alvor sætter sig ind i, hvordan man starter og kører en selvstændig forretning.
Sidstnævnte tror, at det at være coach, terapeut eller behandler og at være selvstændig erhvervsdrivende med egen coach-, terapeut- eller behandlerpraksis er det samme.
Og det er det slet slet ikke!
Uagtet hvor dygtig du er til dit fag, hvor megen erfaring du har, hvor mange uddannelser og efteruddannelser du har taget, så lærer det dig ikke, hvordan du skaber en selvstændig forretning omkring de evner.
Så på samme måde som du har lært at blive dygtig til dit fag, skal du lære, hvordan du bliver en dygtig iværksætter.
For med SÅ mange udbydere på alle markeder, kommer klienterne IKKE af sig selv.
Hvordan kommer du så bedst i gang med din selvstændige virksomhed?
Det skal vi se på nu:
1.
Det første du skal gøre er at finde ud af, hvad der gør dig unik.
Dvs. hvorfor kunderne derude skal vælge dig af alle udbyderne på markedet.
De fleste springer dette grundarbejde over. Enten fordi de synes, det er lidt kedeligt i forhold til alt det andet, de kunne gøre for at komme i gang med deres selvstændige virke. Eller også fordi de synes, det er et utroligt svært spørgsmål at svare på.
De laver en hjemmeside, hvor de skriver om coaching, terapi eller behandling. Ofte har de copy pastet noget fra deres uddannelses hjemmeside, for hvad skriver man egentligt lige om coaching? Eller om terapi?
Og så drøner de måske på Facebook og deler nogle opslag om, at de nu tilbyder terapi til 800 kr. i timen i Holstebro-området. Og derved bliver de en af tusindvis af andre, der tilbyder det samme. Hvilket resulterer i 0 kunder.
Don’t be that person!
I stedet skal du finde ind til, hvad det er du kan, hvad du er særlig dygtig til, hvad du er særlig passioneret omkring, hvad du har med dig i rygsækken af erfaringer, uddannelser, stillinger, succeser, glæder, sorger:
Hvad der gør dig unik!
Og det er ikke lige et hurtigt valg, men et stykke personligt gravearbejde, der – når jeg laver det med mine kunder – kan give de mest utrolige aha-oplevelser og bibringe nogle dybe erkendelser af, hvor meget unikt – og ofte helt overset – guld man har med sig i bagagen, som man kan bidrage med på helt fantastisk vis som selvstændig.
Og dét guld er din banefordel!
Det er det, der gør, at nogen derude passer perfekt til dig, din personlighed, dine evner, din måde at gå til dit fag på – til DIG.
Så spørg dig selv: Hvad gør mig anderledes? Hvad har jeg med mig i bagagen fra mit liv – ikke bare fagligt, men også qua de oplevelser, glæder, knubs, succeser og nederlag, jeg har gennemlevet – som giver mig en helt unik insider-viden, og som jeg ville ELSKE at arbejde med de næste mange år? Med andre ord: Hvad er mit (skjulte) guld?
2.
Andet skridt er at undersøge, hvem dét så er.
Hvem ville du med dine evner, din historik og din personlighed:
- Elske at hjælpe?
- Være unikt god til at hjælpe?
- Kunne gøre den allerstørste forskel for?
- Være et perfekt match til?
- Nyde at arbejde med de næste mange år?
- Nemmest kunne tiltrække?
- Have lyst til at kommunikere dit budskab ud til hver uge som selvstændig?
- I det hele taget bedst kunne bygge en virksomhed op omkring?
Mange nystartede selvstændige tror, at en målgruppe er en, der skal VÆLGES sådan a la ‘Jeg vælger at henvende mig til kvinder i 30’erne, som har en mellemlang uddannelse, er gift, har mindre børn, og bor i Nordjylland’. Men du skal ikke bare vælge en tilfældig gruppe mennesker at arbejde med, du skal FINDE IND TIL hvilke mennesker, der lever et liv, som du genkender, fordi du selv har været, hvor de er, og selv er kommet videre derfra.
For det betyder, at du ikke skal forsøge at tænke dig frem til, hvem dine idealklienter er, hvilket liv de lever, hvad de har brug for, og hvordan de selv italesætter det behov for deres omverden. I stedet mærker du dem indeni, fordi de er DIG.
Når du rækker ud mod voksne børn af alkoholikere, fordi du selv er vokset op i en misbrugsfamilie; mødre med børn med diagnoser, skolevægring, angst, dårligt selvværd eller lign.,, fordi du selv har haft børn med de udfordringer; kvinder i dysfunktionelle forhold, fordi du selv stod i den situation engang; unge med spiseforstyrrelser, fordi du selv led af det som ung; fraskilte mænd med problemer med ekskonen og farrollen, fordi det var dig selv engang osv. osv. osv. Så betyder det, at du kan tale til den gruppe mennesker på en måde, som rammer dem lige i hjertekulen, så de oplever sig set, hørt og forstået – og dermed føler samhørighed med dig og tillid til valget af dig som deres udbyder.
Du vil simpelthen have en helt unik erfaringsbaseret indsigt, en indefra og ud viden, som man ikke kan læse sig til. Modsat selv de dygtigste udbydere, som udelukkende besidder en uddannelsesbaseret udefra og ind viden.
Og den indsigt kommer til at gøre hele forskellen i din markedsføring, fordi du ikke behøver at skulle forsøge at forestille dig, hvad dine idealklienter oplever, længes efter, lider under, martres af, søger efter, drømmer om og forestiller sig er det rigtige svar på deres bønner.
De fleste selvstændige bliver meget fagnørdede i deres markedsføring. De taler om sig selv og deres ydelser, de beskriver deres uddannelsesmæssige baggrund, bruger indforståede fagfloskler, og er optagede af metoder og indhold. De har fokus på det, jeg – med en analogi fra sundhedsvæsenet, hvor jeg engang lavede feltarbejde – kalder kundernes ‘sygdom’ – dvs. det de som eksperter ved, deres klienter ‘fejler’ og har brug for hjælp til.
Men det kunderne er optagede af er noget helt andet, nemlig hvad de mærker, føler, oplever, tænker, frygter og håber. Det er det, jeg kalder kundernes ‘oplevede lidelse’.
Og går du – for nu at blive i analogien – ud og taler for meget om ‘sygdom og diagnose’, mens dine kunder efterspørger hjælp til deres ‘oplevede lidelse’, ja så taler du med meget stor sandsynlighed forbi dem, og så vil de ikke kunne ‘høre’ dit budskab.
Og kan de ikke høre dit budskab, investerer de ikke i din hjælp!
Når du imdidlertid finder ind til din rette målgruppe, i stedet for at vælge en random gruppe mennesker, så ved du, hvordan du skal få dit budskab ud, så det rammer dine idealkunder spot on, fordi du ikke blot har et fagligt udefra og ind kendskab til deres verden, men også en dyb følelsesmæssig indefra og ud indsigt.
Så spørg dig selv: Hvem vil jeg være særlig god til at hjælpe – med det guld, jeg har med mig i bagagen, som jeg fandt frem til i spørgsmål 1? Hvem kunne i den grad bruge den dybe indsigt, som jeg samtidig ville ELSKE at arbejde med på daglig basis? Med andre ord: Hvem er et fantastisk match til MIG?
3.
Det næste du skal se på er, hvordan du så bedst sammensætter dine evner i ydelsespakker, som kan løse din idealkundes behov.
Hvad har de brug for hjælp til?
Hvordan hjælper du dem bedst med det?
Hvor lange forløb har de behov for?
Hvordan får du dem bedst fra A til Z?
Hvordan skaber du et arbejdsliv, som føles rigtigt for dig?
Arbejder du helst 1:1 med dine klienter, 1:flere (holder kurser, workshops, kører onlineforløb) eller 1:mange (sælger din viden i onlineprodukter, bøger etc.) eller en blanding af det hele?
Hvilken måde at arbejde på giver dig det arbejdsliv og den indkomst, du ønsker dig, som samtidig er den løsning, din kunde sætter størst pris på?
Dét er dit sweet spot!
Og det er noget ganske andet end at sælge enkeltsessioner á X minutter til Y kr., hvor din klient selv skal dechifrere, om hun har brug for at komme én gang eller mange gange, og om hun har brug for den ene form for hjælp eller den anden.
Det er dig, der, som den ekspert du er, tager din ekspertkasket på og sammensætter dine ydelser på måder, som matcher din unikke tilgang til dit fag, din målgruppes behov, og det arbejdsliv som selvstændig som gør dig glad og lykkelig.
Så spørg dig selv: Hvordan ser det helt ideelle arbejdsliv ud for mig; kører jeg gruppeforløb, har jeg klienter i min klinik, holder jeg kurser og workshops, er jeg meget indover mine kunders processer, laver jeg hellere produkter, de kan arbejde med på egen hånd – eller er det optimale for mig en kombination af det hele? Og hvad har den målgruppe, jeg valgte i spørgsmål 2, brug for fra mig; hvor meget og hvordan hjælper jeg dem bedst? Med andre ord: Hvad er mit sweet spot?
Når du har styr på, hvad der gør dig unik, og hvem der er et match til det, og du har fundet ud af, hvordan du kan sammensætte dine ydelser og produkter, så de rammer det sweet spot, da – og først da – er du klar til at gå ud i verden med det!
Og hvordan gør du så det?
Hvordan får man kunder som selvstændig?
4.
Du får kunder som selvstændig ved at put yourself out there!
Du skal være synlig.
Meget synlig.
Meget mere synlig og mere vedholdende synlig, end du måske havde forestillet dig. For er du ikke synlig, ved klienterne ikke, at du findes.
Trækker du ikke din ko til markedet, ved de potentielle købere ikke, at du har en ko til salg.
Det betyder ikke, at du skal være synlig overalt – her, der og alle vegne. Det kan du ikke, og hvis du forsøger på det i starten, bliver det i hvert fald svært at blive ved med i længden.
Så du skal vælge DINE platforme at være synlig på!
Og hvilke platforme, der er de rigtige for dig, afhænger af, hvad der er DINE naturlige superkræfter:
Er du god til at skrive?
Så er nyhedsbreve og blogs måske det rigtige for dig.
Elsker du at være på video?
Så er en Youtubekanal med videoer, en Facebook-gruppe hvori du laver lives for medlemmerne, en ugentlig vlog eller løbende deling af stories og reels på de sociale medier måske din vej frem.
Er videoer ikke dig, mens lyd måske er let for dig at gå ombord i, kan du i stedet lave lydfiler eller oprette en podcast.
Holder du af at undervise live, så skab et signaturforedrag, som du kan holde alle de steder, hvor dine idealkunder kommer.
Og er du mere til onlineundervisning, så lav i stedet et signaturwebinar, som du kan holde igen og igen.
Er du indadvendt og vil helst kunne forberede dig grundigt på tingene?
Så er markedsføring, som du kan skrive eller optage på forhånd måske mest dig.
Og er du meget udadvendt og foretrækker at tingene går hurtigt?
Så virker det sandsynligvis bedst for dig at lave hurtige lives, reels, stories og opslag på SoMe, som du kan dele ad hoc, som lysten kommer over dig.
Der er MASSER af måder at synliggøre sig på. Og selvom der er ting, der overordnet virker bedre end andre – og det ændrer sig konstant – så er det ENESTE, der virker indenfor markedsføring, det du får GJORT!
Og ikke bare gjort en, to eller tre gange, men gjort igen og igen og igen. Og det, der er størst sandsynlighed for, at du får gjort, er det, du er er god til og brænder for!
Så spørg dig selv: Hvordan vil jeg helst synliggøre mig, hvilke(n) måde(r) taler mest til mig?Hvor ligger mine naturlige superkræfter, hvor jeg brænder mest, kan brænde i længst tid, og brænder bedst igennem? Med andre ord: Hvilken synliggørelse kan jeg være så meget i, som den person JEG er, at jeg kan være VEDHOLDENDE med det de næste mange år frem i tiden?
5.
Sidst, men ikke mindst, skal du vide, at det, du går ud og synliggør, ikke er dine ydelser, men din viden.
Sådan nogle som os, der ikke sælger gummistøvler eller golfbolde, kan ikke forvente, at vores kunder blot køber vores ydelser, fordi vi siger, at vi har dem til salg, eller fordi de ligger på en hjemmeside.
Så det, der er vores opgave, er at dele viden, inspirere, vise hvem vi er, relationsopbygge og skabe erkendelser, a-ha oplevelser og mini-transformationer hos vores kunder.
For det er dét, der gør, at de kan træffe en beslutning om at vælge OS som deres rejsemakkere på vejen mod et bedre liv, helbred, parforhold, arbejdsliv, familieliv, økonomi – eller hvad det nu er, vi hver især hjælper dem med.
Så når vi går ud i verden og synliggør os, er det ikke vores ydelser og produkter, vi markedsfører, men vores viden. Og nej, vi kan ikke dele for meget viden, for information er ikke længere noget, der er svær at få fat på, og som vores kunder er villige til at betale en hel masse for, for det ligger nu frit tilgængeligt overalt på internettet.
Det, kunderne nu betaler for, er hjælp til at få hoved og hale i al den viden og få den omsat til handling, så de opnår en ønsket transformation. Det er forskellen på at læse selvhjælpsbøger og at gå til en psykolog; forskellen på at se slankeprogrammer i fjernsynet og at gå til en diætist eller anden vægttabsekspert; forskellen på at snakke med veninden om kæresten og at tage kæresten i hånden og sammen gå til en parterapeut.
På den måde bruger vi som selvstændige vores foretrukne platforme til at åbne vores potentielle kunders øjne for, at vi findes, at vi er troværdige, og at de kan fatte tillid til, at vi som udbydere kan være katalysatorer for den forandring, de ønsker.
Det er en meget stor øjenåbner for de fleste nystartede – og også ikke helt så nystartede – selvstændige, at de ikke skal markedsføre deres ydelser og produkter.
For det er da det, de har til salg jo, ikke?
Jo.
Men som sagt er det at beslutte sig for at investere i hjælp fra en coach, en behandler, en psykolog eller en terapeut ikke det samme som at beslutte sig for at købe en paraply eller en gryde. Der ligger mange flere overvejelser og spekulationer, tvivl og usikkerhed, frygt og bekymringer i det første valg end i det sidste.
For hvem skal man vælge?
Og hvad hvis man vælger forkert?
Hvad hvis udbyderen ikke kan hjælpe – og man spilder sin tid og sine penge?
Eller hvad hvis udbyderen kan hjælpe, og man igangsætter en større forandring. Tør man egentligt det?
Hvad vil det få af implikationer?
Og betyder det så livsændringer, man ikke helt kan overskue?
Osv. Osv.
Dine potentielle kunder kan være klar til at vælge dig efter at have læst den gratis e-bog, der fik dem på dit nyhedsbrev, eller efter at have hørt en episode af din podcast, eller have set en video eller en live med dig. Men det kan ligesåvel være, at de først er klar til at træffe det valg efter at have været på dit nyhedsbrev i 5 år, have hørt 10 podcastepisoder eller have set 20 videoer eller lives med dig.
Derfor skal din hjemmeside indeholde mere end blot faktuelle beskrivelser af dine ydelser, for det er de færreste besøgende, der investerer i dine produkter på stående fod. Den skal i stedet give den besøgende mulighed for at blive læser af dit nyhedsbrev – som er et langt lettere valg at træffe – og den skal rumme nogle inspirerende blogindlæg eller videoer, samt muligheden for at booke en gratis afklaringssession med dig.
For det er alt sammen med til at hjælpe dem mod en beslutning!
Vores klienter skal ikke blot vælge os til, de skal vælge sig selv til. De skal vælge at gå ombord i en livsforandrende proces, og hvor gavnlig den end vil være for dem og deres fremtid, så kan det være en endog meget stor beslutning at skulle tage.
Så vores job som selvstændige udbydere er at være vedholdende synlige med hver vores unikke viden på de måder og på de platforme, hvor vi har flest superkræfter, og hvor vores målgruppe kan finde os.
Det er ikke en bi-opgave, vi kan ignorere eller vælge fra, det er en integreret del af det at være selvstændig coach, terapeut, rådgiver eller behandler anno 2023.
Så spørg dig selv: Hvilken viden kan du med fordel dele på de platforme, du valgte i spørgsmål 4, så det bibringer lige netop DIN målgruppe inspiration, indsigter, aha-oplevelser, trøst og håb? Og som gør det nemmere for dem at kunne vælge DIG som den udbyder, der allerbedst vil kunne hjælpe dem videre? Med andre ord: Hvad har din målgruppe allermest brug for at lære af dig, som vil gøre en reel forskel for dem, der hvor de står i deres liv?
Jeg håber, du er blevet klogere på, hvad det kræver at starte selvstændig virksomhed.
Og jeg håber også, at det er blevet tydeligt for dig, hvor vigtigt det er at få dit fundament på plads, at få styr på dit koncept, så du ikke spilder måneder og år på at gøre alt muligt, der ikke virker, med skuffende resultater og massiv frustration og bekymring til følge.
Jeg får jævnligt henvendelser fra selvstændige, som har været i gang i 3, 5 og 10 år – eller endda helt op til 20 år! – og som fortryder, at de aldrig fik gjort dette grundarbejde, fordi det har spændt ben for deres virke i alle årene og har gjort, at de ikke har fået skabt et ordentligt kundeflow og aldrig er kommet derhen, hvor de kan leve af deres forretning.
Så gør du det, du har lært her, vil du allerede fra starten være hestehoveder foran dine konkurrenter og meget nemmere få hul igennem til klienterne og det liv som selvstændig, som du ønsker dig og drømmer om!
Vil du have styr på alt det, du har lært her, og meget meget mere?
Vil du en gang for alle have det fundament på plads, som hele din forretning skal bygge på de næste mange, mange år, så du ikke kommer til at være frustreret, forvirret og ikke få ført tingene ud i livet, fordi du ikke ved, hvad du skal gøre, hvorfor, hvornår, hvordan og hvor meget?
Vil du træde ind i din kommende tilværelse som selvstændig med et unikt koncept, med styr på din niche og din målgruppe, med overblik over dine ydelser og produkter, på de platforme der matcher dig, din personlighed og dine superkræfter (og jo, sådan nogle har du!), med en uvurderlig indsigt i dine idealkunders behov og i den måde de italesætter det på, så du kan kommunikere dit budskab ud til dem på lige netop den måde, der får dem til at føle sig set, hørt og forstået – og gør valget af dig som deres udbyder til det lette og trygge valg?
Så er Mentorforløbet Succes Systemet for dig!
Forløbet der har hjulpet hundredevis af nystartede selvstændige godt i gang, og som også har flyttet masser af ikke-så-nystartede selvstændige fra ørkesløs knoklen for alt for få penge til en blomstrende praksis med et fantastisk kundeflow og en indtjening, de kan leve af!
Jeg er ved din side hele vejen igennem forløbet, hvor du får:
- Hele 6 måneder med undervisning i alt det, du skal vide, kunne og gøre som nystartet selvstændig
- Focus Labs med mig og de andre deltagere hver eneste uge igennem hele forløbet
- Månedlige Q and A Zoom-møder med mig og de andre deltagere
- Intet mindre end 12 individuelle sessioner med mig på 1-1,5 time pr. gang, som kan bruges fast hveranden uge igennem forløbet eller ad hoc ved behov
- 2 live workshops – en i starten af forløbet og en i slutningen
- Min feedback på alt dit materiale, din hjemmeside, dine nyhedsbreve / blog, dine SoMe-opslag / annoncer, dine webinars / foredrag etc.- hvis du allerede er i gang med din forretning
- Gratis opsætning af Facebook leadannonce med din nye kundetiltrækkende freebie, hvis du ikke allerede har en
- Gratis flot og funktionel hjemmeside, hvis du ikke allerede har en
- Teknisk hjælp undervejs, hvis noget driller
- Masser af bonusser
- Og meget meget mere
Seneste kommentarer