I ethvert firma er der ebbe og flod. Der er tider, hvor tingene bare kører derudaf, hvor alt lykkes, alle siger ja til at samarbejde med dig, kunderne tikker ind i en lind strøm, det hele ser lyst ud. 

 

Og så er der tider, hvor du får afslag på samarbejder, kunderne melder fra i sidste øjeblik, dit webinar mislykkes, dine nyhedsbreve læses ikke, det fede kursus, du var så stolt af, får ingen tilmeldinger.

Sådan er livscyklusen i mit firma, i mine kunders firmaer, i alle firmaer.

 

DET er ikke det farlige. Det farlige er, hvordan du reagerer på lavvandet.

Går du i panik og tænker, at dit kursus i virkeligheden ikke er godt nok, at du nok hellere må gå i en anden retning med dit firma, at dine nyhedsbreve skal omhandle helt andre emner, at din målgruppe er forkert, at webinarer nok alligevel ikke virker?

Løber du rundt som en høne uden hoved, fuld af frygt, mens du træffer hurtige beslutninger, beslutninger som stritter i alle mulige retninger, beslutninger som ikke er gennemtænkte?

Dumper du din plan for en ny og “bedre”?

Så har du ikke læst iværksætterens første, andet og tredje bud: Vedholdenhed, vedholdenhed, vedholdenhed.

For HVER gang du sætter et nyt skib i søen – et nyt kursus, en ny workshop, et nyt forløb, et nyt produkt – skal du sætte gang i hele maskineriet af markedsføring, tillid og vedholdenhed!

Der vil være en kerne af “stamkunder” som hænger ved dine læber og bare venter på at få fingre i dit nyeste påfund.

Men de fleste vil uddannes og overbevises og køres igennem hele kender-kan lide-har tillid til møllen, før de hopper med på vognen. Mere trofaste er de fleste ikke, mere blåøjede er de fleste ikke, mere Dankort-svingende er de fleste ikke.

 

På engelsk siger man It’s all about multiple touches.

Det vil sige, at du skal have fat i de enkelte elementer i din plan mange gange, handle gøre lidt hver dag, arbejde dig støt og roligt fremad. Have en plan og så følge den skridt for skridt.

Hav høje forventninger til din plan, men lav tilknytning. Dvs. lad være med at lade dig forblænde af delmålene og deres (manglende) udkomme, bare gå videre til planens næste trin. Gå mod målet uafhængigt af succeserne eller “fiaskoerne” undervejs. Du ved ikke, hvornår det endelige resultat viser sig og hvad det viser sig at være.

 

Så næste gang du har fået en idé og lagt en plan for dens udførelse, så

Gå efter dit mål

Hav tillid til dit mål

GENNEMFØR!

 

Husk: It ain’t over till the fat lady sings. Stol på processen. Bliv i de høje forventninger og den lave tilknytning, til du har nået dit mål. Og gå så videre til næste mål. Tag dine erfaringer fra denne gang med dig og gør det (endnu) bedre næste gang.

 

Jeg hepper på dig!

 

De kærligste hilsner,
Majken